Games

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Unterricht Englisch | Ausgabe Nr. 165/2020

Menschen spielen gern, egal ob digital oder analog. Dabei haben Brettspiele, escape games und viele Computerspiele gemeinsam, dass sie auf Regeln basieren und durch ihren Wettbewerbs-charakter anspornen. In vielen Spielen heimst jedoch den Sieg ein, wer mit anderen Spielenden kooperiert und kommuniziert, um die Mission zu erfüllen, Rätsel zu lösen oder Hindernisse zu überwinden. In der internationalen gaming community erfolgt diese Kommunikation über Spiele und das Spielen auf Englisch. Gamification-Elemente haben aber längst auch in anderen Le-bensbereichen ihren Platz gefunden, um Interesse und Engagement zu wecken. Den menschli-chen Spieltrieb kann auch der Englischunterricht nutzen, um motivierende Lernarrangements zu gestalten, die das Sprachenlernen, den Einsatz von Lernstrategien, aber auch soziale Fähigkeiten der Lernenden fördern. Let’s play!

Inhaltsverzeichnis
Foto: © sezer66/stock.adobe.com /
Gaming is a highly communicative activity, no matter whether face-to-face and possibly even via the Internet: in both cases, players need to cooperate, devise strategies, and interact and talk with each other
Using games, gaming, and gamification in the EFL classroom Wanna play?
Friedrich+ Kennzeichnung Methode & Didaktik Schuljahr 5-13

For most students, games and gaming are a part of their daily activities. While playing, they often communicate in English, the international gaming community’s lingua franca: They read game instructions, watch Let’s play videos, contribute to fan platforms or even talk to their fellow players via headset in multiplayer online games. Escape rooms and scavenger hunts, too, foster communication among players. Game literacy uses the human play instinct to organize more formal (language) learning processes. However, all play and no work do not make clever students.

© NextMarsMedia/Shutterstock.com
So how do you get to the trophy in your favourite game?
the comic strip technique Telling game stories
Friedrich+ Kennzeichnung Methode & Didaktik Schuljahr 5-13

Players love sharing their gaming experiences with others. Storytelling helps players construct and reflect the meaning of highly individualized, contextualized and complex game experiences. Storytelling also allows players to put their individual game experiences into a socially recognizable (narrative) form, connecting them to an audience and opening their experience, actions and perspectives up to social relation, commentary and criticism. Thus, a storytelling approach supports sense-making processes of game experience. Here, a comic strip of that visualizes a gaming experience is the basis for a gallery walk and discussion about gaming in class.

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Eine digitale Schnitzeljagd führt die Lernenden virtuell zu den Sehens- und Hörenswürdigkeiten Londons: busker in Covent garden, das London Eye und Paddington bear himself
Auf einer digital gestützten Schnitzeljagd kommunikative Aufgaben zum Thema London bewältigen Are you a real London expert?
Friedrich+ Kennzeichnung Unterricht (45-90 Min) Schuljahr 5-6

Eine digital unterstützte Schnitzeljagd durch das Schulgebäude schließt eine Unterrichtseinheit zum Thema London ab. An verschiedenen Orten hängen Zettel mit QR-Code (alternativ: www-Adressen) aus, die die Gruppen zu Internetauftritten von Londoner Highlights sowie Video- und Audiomaterial leiten, zu denen die Lernenden differenzierte lebensnahe Aufgaben lösen. Auch scaffolding ist verlinkt. Wenn das WLAN der Schule unzuverlässig ist, funktioniert der treasure hunt auch analog.

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Buy, rent, or never touch? A qualitative game review requires competent insight into the game itself, and an ability to analyze based on a set of pre-determined criteria
Designing a game review Buy, rent, or never touch?
Friedrich+ Kennzeichnung Unterricht (> 90 Min) Schuljahr 7-8

In this real-life task, students collect criteria for good online games and learn about criteria of an informative game review from model texts. Supported by a visualization they write up a script for their own game review (video). This requires and fosters the ability to select key points of an event or text and synthesize them into a coherent new text based on a new purpose.

Bild: Square Enix
Doch kann sie auch eine verschwundene Kommilitonin wiederfinden? Ihre moralische Entscheidungen während ihrer Ermittlungen führen zu unterschiedlichen Handlungsverläufen –wie hätten dieLernenden entschieden?
Erzählstrukturen im Videospiel Life is Strange analysieren und visualisieren, narrative Kompetenz schulen Your life is still yours to live
Friedrich+ Kennzeichnung Unterricht (> 90 Min) Schuljahr 9-10

In dieser Unterrichtseinheit spielen die Lernenden die erste Episode von Life is Strange in Kleingruppen. Dieses narrative adventure game bietet in verschiedenen nodal situations verschiedene Entscheidungsmöglichkeiten über den weiteren Verlauf der Handlung an. Dabei treffen die Gruppen unterschiedlichen Entscheidungen. Sie diskutieren die moralischen Implikationen der getroffener Entscheidungen sowie eine Idealspielweise. Dies schult ihr Verständnis komplexer narrativer Strukturen und hilft, kritische Medienkompetenz auszubilden.

Bild: © THIRTEEN Productions LLC
In the game City of Immigrants, the protagonist Lena has to deal with intimidating immigration officers, demanding bosses in the sweatshop and changing relationships within her family. The way she uses language shapes her relationship with the people she meets
Using the serious digital game City of Immigrants to enhance pragmatic and media literacy skills Playing the past to understand the present
Friedrich+ Kennzeichnung Unterricht (> 90 Min) Schuljahr 10-13

The students play a serious game, identifying people, places and themes pertaining to early 20th century U.S. history. Analyzing multimodal resources, students practice their listening, reading, and audio-visual comprehension skills, enhance their comprehension of pragmatic language, engage in problem-solving, and evaluate game-related mechanics.